Med revolutionen skete der
på det ideologiske plan en nyorientering. Liberalismen blev knæsat
med Menneskerettighedserklæringen og på længere sigt med etableringen
af den borgerlige liberale stat. I en kort periode eksperimenterede
sansculotterne med et socialt demokrati, en forløber for de senere folkelige
bevægelser og socialismen, først udviklet af François Babeuf. Parallelt
opstod en modbevægelse med montagnardstyrets totalitære tendenser. Som en
reaktion mod revolutionen udvikledes konservatismen med Edmund
Burke og reaktionære ideologier med Louis Bonald og Joseph
de Maistre som bannerførere. Vigtig var også udviklingen
af denrevolutionære myte, hvorved Den Franske Revolution blev
forbillede for revolutionerne i 1830, 1848, 1871
og Den Russiske Revolution i 1917.
På det politiske plan
var den Franske Revolution det første skridt på vejen mod
afviklingen af enevælden i Europa. Folkesuveræniteten blev fastslået som
folkets ret til at vælge sine politiske institutioner. Desuden
blev den nationale enhedsstat gennemført med administrativ
ensartethed og centralisering. Den nye tids program fandt sit udtryk
i sloganet frihed, lighed og broderskab og sit symbol i den nye
fane, Trikoloren. Økonomisk set skete der ikke de store ændringer, da
industrialiseringen først kom til Frankrig et halvt århundrede senere. Hvad
ejendomsforholdene angår, tabte kirken mest, da dens jorder blev
nationaliseret. Det var velstående bønder og storborgerskabet i byerne, der
opkøbte kirkens og emigranternes godser, uden at det i væsentlig grad
ændrede den sociale struktur.
Militært set gennemførtes
massemobilisering og senere værnepligt. Herved fik krigene i Europa en
mere total karakter ved i princippet at blive ført af nationen under våben. På
det religiøse område gik udviklingen i retning af
en sekularisering af tilværelsen. Et kompromis mellem stat og kirke
gennemførtes med Konkordatet i 1801, mens den endelige
adskillelse af stat og kirke først blev gennemført i 1905. Revolutions- og
Napoleonstiden blev endvidere enden på den franske dominans på
det kulturelle område.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar